donderdag 16 januari 2014

IJsbeelden

Vandaag op pad gegaan naar de IJsbeelden in Zwolle. Had niet zoveel idee wat ik me er bij voor moest stellen maar collega's die er geweest waren hadden me nieuwsgierig gemaakt. Aangezien er weer wat uurtjes opgestapeld waren die op moesten was dit dus een mooie gelegenheid om te gaan. De expo is op zich heel mooi om te zien. Wat ik wel jammer vond was het feit dat niet alles echt goed te zien was door het licht of het ontbreken ervan. Met name de schilderijen waren soms wat moeilijk te zien omdat de achtergrond niet echt meewerkte (dennenbomen) in combinatie met het gebruikte licht. Hierdoor kwamen zeker de schilderijen niet echt tot hun recht met name de details die er wel degelijk waren ging op deze manier verloren. Maar goed ook voor de fotograaf was het een hele uitdaging. Alles moest koel en donker bewaard worden dus gelukkig het statief meegenomen. Het was echter ene stuk drukker dan ik verwacht had dus was niet altijd even handig dat statief, maar denk dat ik toch redelijk geslaagd ben. Ander nadeeltje was dat door de glinstering van het ijs het licht echt alle kanten op weerkaatste. Maar goed dat maakt de uitdaging alleen maar leuker en groter.

Prins Bernhard (inclusief witte anjer) als voorzitter WWF/WNF samen met de Panda, het symbool van het WWF en een Olifant, zijn favoriete dier

Maar goed zo heb je als fotograaf altijd wel weer een smoes waarom de foto niet geworden is zoals jij dat wilt. Ik heb gepoogd om mijn "wensen" zo dicht mogelijk te benaderen. Wel heb ik zo her en der de foto's wat bijgesneden om storende elementen te verwijderen en soms ook inderdaad echt wat weggepoetst. Ook de witbalans is hier en daar flink aangepast om meer details naar voren te krijgen. Bijgaand een aantal foto's die ik in de ijsbeeldentuin gemaakt heb. Hopelijk kunnen ze er toch een beetje mee door.

Het thema van de expo is "Een vorstelijk Festival" en ging over 200 jaar koninkrijk in Nederland. Bij de foto's staat een korte omschrijving. Mijn kennis is in elk geval weer een beetje opgefrist (letterlijk en figuurlijk). De foto boven aan dit weblog is de landing van Willem I op het strand van Schevingen

Dank aan mijn dochter die met me mee was voor het geduld als pa weer even bezig was en het sjouwen van de tas. :)

Tot zover deze blog over de IJsbeelden in Zwolle. De Expo duurt nog tot en met 26 januari 2014. Meer info op www.ijsbeelden.nl.
Graag tot een volgende keer.
Met vriendelijke groeten,
Tom Smit


Entree verwelkomt door twee Nederlandse Leeuwen lopend onder de gekroonde poort (rood, wit en blauw)


Een van de Leeuwen naast de poort


De Leeuw in het wapenschild


De moord op Willem van Oranje, links Balthasar Gerards en de kogels vliegen in het rond. Let ook eens op de details in het ij, zoals het schilderij links aan de muur.


Het turfschip van Breda eigenlijk een soort Trojaans paard (helaas verknalt FB deze foto gigantisch. De achtergrond hoort zwart te zijn)


Maurits van Oranje te paard


Soldaten van ijs tijdens de 80-jarige oorlog


Johan van Oldenbarneverld


Amalia van Solms (echtgenote van Frederik Hendrik van Oranje (let ook eens op de details zoals de parelketting en de oorbellen van ijs in dit sneeuwbeeld)


Willem V van Oranje-Nassau


Anna Paulowna van Rusland


De poppen van Wilhelmina


Boven de Gouden koets, onder de Koude koets.


Prins Hendrik (echtgenoot van Wilhelmina) als jager en scout. Kijk ook eens of u de paddenstoel ziet in dit diorama.


De Olifant van Prins Bernhard, kijkt volgens mij al wel wat droevig na ruim een maand op zitten en pootjes geven


Inhuldiging Prinses Beatrix naar koningin (1980)


Het huwelijk van Prins Willem-Alexander en Prinses Maxima, de beroemde traanscene in de kerk tijdens het huwelijk.


De olympische ringen en een vlamdrager naar de volgende Olympische Spelen


Een vergroting van de Olympische Ringen voorzien van 5 verschillende Olympischer Wintersporten


Palies huis Ten Bosch


Een kaartje uit Zwolle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten