donderdag 28 november 2013

CamRanger in de test (2)

In mijn laatste blog schreef ik over mijn ervaringen met de CamRanger vanuit een van de fotohutten van Han Bouwmeester. Hierin kwamen twee minpunten naar voren. Een daarvan was toch wel de vertraging die er in het liveview beeld zat. Vandaag ben ik op pad gegaan om een gemiste clubdag "Landschappen"in te halen. Hiervoor ben ik richting Gorsel gereden waar je een mooi uitzicht hebt over een grote meander in de IJssel tegenover kasteel Nijenbeek aan de andere kant van de IJssel. Moet eerlijk zeggen voor landschappen werkt zo'n Cam Ranger best prettig. Een stuk beter dan door de zoeker of achter op je schermpje turen. Het beeld is wat groter en dat is uitermate prettig. Zeker bij het maken van zo'n landschapscompositie. Maar ook hier loop ik toch weer tegen de vertraging in het liveview beeld aan. Zo vlogen er verschillende formaties ganzen over maar die kreeg ik niet op de goede plaats. Dit ondanks dat ik "slechts" 50 cm van mijn camera af stond. Het lijkt dus niet zo zeer een kwestie van afstand maar meer een kwestie van hoeveelheid data die overgezonden moet worden. Dus mijn optie op een lager resolutie beeld over te sturen zou misschien een mogelijke oplossing kunnen zijn. Op zich is er qua werking niet veel verschil zoals ik al beschreven heb in het eerste deel van mijn ervaringen met de CamRanger. Voordeel nu was wel dat ik naast mijn camera stond en dus mijn zoom van de lens kon bedienen. Dat was in de fotohut niet mogelijk.

Naast het gewone klikwerk bied de CamRanger ook een aantal andere opties zoals FocusStacking en HDR. Het was nu een mooie plek om die laatste eens uit te proberen. Focusstacking zal ik in een volgend hoofdstuk van deze serie beschrijven.

Maar goed nu dus HDR. High Dynamic Range (HDR) is een techniek waarbij je een aantal foto's (vaak 3) in verschillende belichtingstappen maakt. Dus een foto op normale belichting, eentje onder- en eentje over-belicht. Hoeveel je onder en overbelicht is wat je instelt, maar vaak wordt een stop aangehouden. Deze foto's worden dan later samengevoegd middels software, bijv. Photoshop, tot een foto waarbij de goede delen van elke foto wordt gebruikt. Overigens maakt de CamRanger alleen de foto's en die zul je zelf moeten samenvoegen met daarvoor geschikte software.

Grote foto is het eindresultaat van de samenvoeging van de drie kleine foto's eronder.
Links -1, midden 0, rechts +1 belichtingsstap


De CamRanger kent drie methoden van HDR. Een waarbij de sluitertijd wijzigt, eentje waarbij de ISO wijzigt en eentje waarbij het diafragma wijzigt. Normaal gesproken stel je de normale belichting in en maakt de camera er dan een foto met overbelichting en onderbelichting bij. En sommige toestellen maken er dan ook nog eens een foto van voor je, maar dat zijn lang niet alle toestellen die dat kunnen. Maar bij de CamRanger werkt het net iets anders. Hier moet je de instelling doen van de laagste waarde (zeg maar de onderbelichte foto) en dan maakt CamRanger de gewone en overbelichte foto erbij. Persoonlijk vind ik dit nou niet super handig. Nu moet je namelijk eerst gaan kijken wat de goede instellingen zijn (zeg maar voor de gewone foto). Daarna moet je aan het rekenen gaan welke de laagste instelling is voor je gewenste serie (de onderbelichtte foto). Je moet dus zelf behoorlijk wat rekenwerk doen, terwijl je een tablet in handen hebt die je dit werk uit handen zou kunnen nemen. M.i. niet echt de handigste methode om mee te werken. Je moet dus een hoop rekenwerk doen, die a. heel goed door de CamRanger/Tablet combinatie te doen is en b. de CamRanger/Tablet daarna weer lekker gaat uitrekenen welke de waarden zijn voor de normaal belichte foto.
Deze zelfde methode wordt ook gebruikt bij de sluitertijd instelling van HDR. Hier vind ik het echter iets minder onlogisch, maar toch niet wat we over het algemeen gewend zijn bij het maken van een belichtingstrappetje. Een verbeterpuntje in mijn ogen.

Hierboven heb ik een standaardtrappetje besproken. Het is ook mogelijk om het hele trapetje te verschuiven. Dus in plaats van een foto op -1, een op 0 en een op +1 zou het geheel verschoven kunnen worden met een stop naar links (onderbelichting) of naar rechts (overbelichting) zodat je dus een trappetje van -2, -1 en 0 of 0, +1 en +2 krijgt. Maar nogmaals je moet wel dus zelf uitrekenen wat je eerste stap moet zijn. De laagste belichting zeg maar en dat wordt er dan alleen maar ingewikkelder op.


Bovenstaand enkele schermpjes tijdens het gebruik.
- Op het linkerschermpje worden de instellingen voor onder/overbelichting en HDR in de diafragmavoorkeuze stand getoond.
- Op het middelste schermpje is te zien hoe ik scherp stel op de oude kasteelruine. Het witte rechthoekje blijft even staan ter verduidelijking.
- Het rechterschermpje toont de instellingen die we ook op liveview zouden zien op de camera, met o.a. het histogram. Omdat het scherm van een tablet vaak redelijk veel groter is, kijkt dit een stuk prettiger en maakt ook het maken van een compositie een stuk prettiger.


Helaas was het deze dag vrij winderig en grijs, dus het kwam niet helemaal uit de verf. Leuk neveneffect van de wind was dat door het tijdsverschil tussen de opnames de wolken toch weer wat verschoven waren t.o.v. de vorige opname. In de uiteindelijke HDR foto leverde dat het wollige effect op van een wat langere sluitertijd met wolken en wind. Zie hierboven.

Conclusie: Ook hier kan ik alleen maar eigenlijk herhalen wat ik al in mijn vorige blogje gezegd heb. De vertraging in de liveview. Daarnaast vind ik persoonlijk jammer dat bij HDR je start bij de laagste instelling, die je dan eerst zelf moet gaan uitrekenen, terwijl bij de meeste camera's zoals bij mij bekend, je uit gaat van de goede instelling zoals die door de camera normaal berekend zou worden. Ik vind het in elk geval niet echt handig. Wel handig is het grotere scherm waar je in een normale staande houding rustig naar je compositie kunt kijken en aanpassingen kunt maken. Een hele verbetering t.o.v. het kleine scherm op je camera waar in principe ook bijna alles op moet staan. Verder kun je in principe alle instellingen maken en doen zoals je dat allemaal wilt hebben vanaf je tablet. Daar is helemaal niks mis mee.

Tot zover deze tweede blog over de CamRanger. In een volgende blog over de CamRanger komen nog meer functies aan bod, maar daarover de volgende keer meer. Graag tot een volgende keer.
Met vriendelijke groeten,
Tom Smit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten