vrijdag 13 januari 2012

Eemshaven by Night

Allereerst wil ik iedereen vanaf deze plek een goed en gezond 2012 toewensen.

Tijdens een van de laatste dagen van vorig jaar een "verplicht" bezoekje aan het noorden van Groningen gebracht. Mijn broertje heeft daar zijn huis verhuurd en er moesten voor 1 januari nog een aantal spullen uit en hij had mee gevraagd of ik hem een van die dagen kon komen helpen om de grote en onhandige spullen even samen op te pakken en in de bestelbus te zetten. Was voor mij een mooie gelegenheid om er een dagje Lauwersmeer bij aan te knopen. Toen ik echter 's avond het dorp waar ik wezen moest binnen reed zag ik op de achtergrond de Eemshaven volop verlicht. Dat was even wat anders dan ik gewend was.

Na mijn broertje geholpen te hebben en ik eigenlijk onderweg ging naar mijn B&B voor die nacht toch even naar de Eemshaven gereden om even een paar plaatjes te schieten. Deze keer dus niet echt natuurfoto's maar meer industrieel landschap als dat tenminste een bestaande term is.
Was benieuwd of het zou lukken omdat er een stevig windje stond. In de haven aangekomen gekeken of er een leuk plekje te vinden was in het donker. De laatste keer dat ik er was geweest was overdag en een flink aantal jaren geleden. Uiteindelijk toch nog een leuk plekje gevonden en daar een aantal foto's gemaakt van de haven en omgeving aldaar.
Had de auto met de kop in de wind gezet zodat ik met de achterklep open toch gezellig uit de wind kon zitten, echt warm was het niet dus dat was wel lekker. Ook was de auto een mooie windbreker voor het statief met fototoestel erop. Lekker gezellig in de donkere haven 's avond met het lampje van de achterbak aan. :)

Heb geen idee wat er allemaal in de haven lag aan boten en zo. Wel is op onderstaande foto de nieuwe Eemscentrale in aanbouw te zien. Dit is de tweede grote energiecentrale in dat gebied. Wel staan er zeer veel windmolens in dat gebied en niet van die hele kleine jongens. Er lagen ook nog voldoende onderdelen van windmolens in de haven en die waren enorm. Ik heb halverwege de jaren negentig in dat gebied een aantal windmolens gebouwd zien worden maar dat waren maar kleintje vergeleken met degenen die er later bij gekomen zijn. Echt enorm.

Energiecentrale in aanbouw.



Havenoverzicht met industrie


Deze keer een niet zo lange weblog. Ook weinig natuur in deze weblog. Maar af en toe wat anders kan ook geen kwaad. In een volgend weblog komt het relaas van een dagje Lauwersmeer en omgeving waarbij de natuur toch weer de boventoon voert.

Met vriendelijke groeten,
Tom Smit
www.natuurlijkwild.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten