zondag 23 oktober 2011

Paddenstoelentijd

De afgelopen tijd veel rond gezworven door allerlei delen van Nederland, met name Flevoland en de Veluwe. Daar waar de meeste mensen lekker rustig aan (bijna) alles voor bij wandelen, fietsen of rijden duik ik meestal even van het pad af om te kijken of er nog wat staat. Soms moet het toeval je een handje helpen en soms zie ik ze vanzelf. Paddenstoelen en wel in allerlei soorten en maten en vooral ook kleuren. Van de gele zwavelhoedjes tot de dieprode rodekool- of amethistzwam tot de bijna doorzichtige en zeer fragiele suikermycena's. Het viel me al wel op dat er vroeg dit jaar een redelijke sortering aan paddenstoelen was. Nat en warm weer blijken de ideale omstandigheden voor de paddenstoelen.

Vaak als ik ergens een paddenstoel zie en ik ga er naar toe dan heb ik binnen een paar minuten geen enkel oog meer van de omgeving en ben ik aan het frutselen op een vierkante meter, omdat ik dan steeds meer zie op dat plekje waar ik dan zit. Vaak zie ik dan ook steeds meer zoals dit slakje welke de paddestoelem als een soort parasol lijkt te gebruiken. Zeker geen zonaanbidder, want de zon scheen zowaar heel eventjes die middag in het Reve Abbertbos (Fl). :)

De meest fraaie combinaties en locaties worden gebruikt door de paddenstoelen, op de grond, in de boom, op een oude verrottende boomstronk of zelfs onder de bast hiervan. Soms alleen, soms in een klein groepje en soms ook met honderden op een boomstronk en er omheen zover je kunt zien zoals op de tweede foto in de serie hieronder.

Bijgaand een aantal foto's van paddenstoelen die ik de afgelopen weken voor de lens heb gekregen.




Tom Smit
www.natuurlijkwild.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten